Extra les in bijvoorbeeld taal of rekenen, naast de lessen op de basisschool, is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Ruim een kwart van de basisschoolleerlingen krijgt bijles. Er zijn verschillende goede redenen waarom ouders daarvoor kiezen.
Er zijn bijvoorbeeld leerlingen die te maken hebben met leerstoornissen, zoals dyslexie of dyscalculie. Die hebben specifieke extra oefening en instructie nodig en kunnen aanvullende lessen dus vaak goed gebruiken. Soms is het niet duidelijk wat er aan de hand is, maar hebben ouders het gevoel dat hun kind niet presteert naar zijn of haar mogelijkheden. Door dan te kiezen voor bijlessen kan er achterhaald worden waar het probleem zit. Soms is er niet echt iets aan de hand, maar heeft een kind gewoon éven een zetje nodig. Naar remedial teaching komen ook de kinderen die eerder een hiaat hebben opgelopen in hun reken- of taalvaardigheden, om zo te voorkomen dat ze vastlopen in het onderwijs als hun groep verder gaat met de leerstof. Een andere goede reden voor bijlessen is als kinderen zich tijdens de klassikale lessen niet goed kunnen concentreren en pas met individuele hulp op hun eigen niveau gaan presteren. Naar de extra lessen komen ook de kinderen die onzeker zijn in de klas. Hun ouders vinden het niet zozeer belangrijk dat hun kind beter gaat presteren, maar willen graag dat hun kind goed in zijn of haar vel zit. Ouders met een migratieachtergrond doen hun kind soms op remedial teaching vanwege een taalachterstand en zien dat als een manier om de kansen gelijk te trekken met kinderen die wel Nederlands als moedertaal hebben.
Er zijn dus veel goede redenen om een basisschoolkind op bijles te doen. Zo lang het kind gemotiveerd is en er baat bij heeft om op zijn of haar eigen niveau te gaan presteren, is daar niets mis mee.
Reactie plaatsen
Reacties